The Passion Live, New Orleans; Seal als Pontius Pilatus en Jencarlos Canela als Jezus (20 maart 2016).

The Passion Live, New Orleans; Seal als Pontius Pilatus en Jencarlos Canela als Jezus (20 maart 2016).

Op Palmpasen vond de Amerikaanse versie van The Passion plaats. De uitvoering, live in New Orleans, werd geïllustreerd met eerder opgenomen videoclips.

De clips en het optreden werden aan elkaar gepraat door een acteur die op een beheerste televisiedominee leek en die de spanning erin hield (‘Straks: het emotionele afscheid van een moeder aan haar zoon’). Maria’s ogen zochten niet zozeer Jezus als wel de camera. Net als in de Nederlandse Passion droegen Jezus en Barabbas oranje overalls, wellicht een verwijzing naar IS of Guantanamo Bay.

De rol van Jezus werd gespeeld door Jencarlos Canela. Ik had nog nooit van hem gehoord. Een snelle check op YouTube leerde dat Canela vooral optreedt in wulpse videoclips rond thema’s als ‘Baby’, ‘I love it’ en ‘Bajito’ (‘hapje’). Canela lijkt een vastgelopen morph tussen Jason Priestley toen die nog in Beverly Hills 90210 speelde en John Travolta.

Tolstoj en pulp

Een literatuurwetenschapper vertelde me onlangs dat zij het onderscheid tussen hoge en lage cultuur volstrekt heeft opgeheven. Naast Tolstoj leest ze rustig een pulproman zonder daar een ander moreel oordeel aan te verbinden.

Dogmatici kunnen heel wat leren van zulke flegmatiek. Het lijdensverhaal van Jezus en hits van Tina Turner of van Imagine Dragons zijn best verenigbaar. Ik merk dat ik zelf nog niet op alle fronten zo ver ben; ik verslik me toch een beetje in een Jezus die we verder vooral tegen halfnaakte vrouwen aan zien schuren.

Problematischer echter dan zijn YouTube-cv is Canela’s leeftijd: 26. Een paar jaar geleden heeft hij weliswaar een kind gekregen, wat er uiteraard qua levenservaring wat punten bij plust en wat hem ook nog eens een voorsprong op Jezus oplevert. Maar toch. 26 zit aan de verkeerde kant van 33, zeker nu we veel ouder worden dan in de eerste eeuw Anno Domini. Daar kan geen Cubaanse five o’clock shadow tegenop.

Snot

Gelukkig was de uitvoering live. Met tranen komt vaak snot mee, een fysieke reactie die Hollywood nog steeds niet helemaal wil accepteren.

Tranen zijn op te wekken, snot niet. Meer dan tranen zegt snot daardoor iets over de gesteldheid van de acteur. In een live-uitzending is onverhoopt lichaamsvocht niet te verdoezelen; de glinstering in een neusgat kan er niet uit worden geknipt.

Tussen Pontius Pilatus, gespeeld door een keurige Seal, en Canela, alias Jezus, leverde dit een mooi duel op, al leiden hagelwit gebleekte tanden erg af. Tranen komen bovendien in het bijbelverhaal niet voor. Wel zweet en bloed, maar die blijven in The Passion achterwege. Laten we de tranen (en het snot) maar als substituut zien.

Het einde van de Amerikaanse Passion was een spektakel. De opstanding vond plaats op het dak van een hotel. Een toepasselijke keuze; de tweede aanwezigheid van Jezus op aarde is slechts tijdelijk.

Adam Driver

Als de Amerikaanse uitvoering genoeg kijkers heeft getrokken zal er volgend jaar een vervolg komen. Er zijn acteurs met betere papieren voor de Jezus-rol.

In november wordt acteur Adam Driver 33. Driver heeft in het marinierskorps van het Amerikaanse leger gediend en weet dus wat het is om zich op te offeren voor een hoger doel. Vorig jaar had hij een rol in Star Wars: The Force Awakens, als verloren zoon. Een groot deel van die rol gaat over de strijd met zijn vader. Driver heeft nog geen kinderen. Het enige minpunt: ik geloof niet dat hij kan zingen. Maar hij heeft nog een jaar de tijd om zangles te nemen.

Lees meer
Bekijk het archief over Pasen >>