De Volkskrant van 10 oktober meldde dat staatssecretaris Henk Bleker blijft bij zijn voornemen PostNL niet meer te laten bezorgen op maandag. De maandag moet afvallen omdat bezorging op die dag niet rendabel is. Dit is een logisch besluit voor een geprivatiseerde overheidsdienst: de argumenten van de markt gaan nu vóór argumenten van dienstverlening aan de burger.

Als postliefhebber verstuur en ontvang ik zelf veel kaarten en brieven. Voor consumenten bestaat er geen keuze in de aanbieder: de concurrenten van PostNL bieden wel pakketservice, maar geen reguliere postdiensten. Als je een verjaardagskaart wilt versturen, kan dat dus alleen bij PostNL.

Sinds februari 2012 is de bezorging door PostNL dramatisch. Veel van mijn verstuurde post komt niet aan, en ik kom er herhaaldelijk achter dat ik zelf ook kaarten en brieven mis. Steevast dien ik een klacht in, waarop ik telkens een standaardriedeltje ontvang met excuses en belofte van beterschap. Ondertussen wordt de bezorging geen haar beter en biedt PostNL geen passende oplossing: men blijft bijvoorbeeld vreselijk moeilijk doen over compensatie aan de verzender.

Vorige week nog ging het weer mis. Twee kaarten die mij op dezelfde dag, door twee verschillende personen, vanuit Drenthe en Gelderland werden toegestuurd heb ik allebei (!) niet ontvangen. Ik voel me boos, teleurgesteld, verdrietig en machteloos, en het ergste vind ik dat een klacht indienen geen steek helpt. Wanneer gaat PostNL zich ook in dit opzicht nu eens gedragen als een geprivatiseerd, commercieel bedrijf?

Dit artikel verscheen op 16 oktober 2012 als Brief van de Dag in de Volkskrant.